Szkoła Małego Inżyniera
Szkoła Małego Inżyniera
Szkoła Małego Inżyniera

Erasmus+ na Sardynii

W dniach 30 maja – 2 czerwca nauczyciele reprezentujący naszą szkołę: Andrzej Pietrzak, Robert Pietrołaj, Tomasz Ryczkowski i Łukasz Michniacki gościli na Sardynii w ramach projektu Erasmus+ ”Life on PromethEUs”. Było to ostatnie , podsumowujące spotkanie, w którym, oprócz opracowania RAPORTU KOŃCOWEGO projektu, nauczyciele uczestniczyli w wielu imprezach towarzyszących. Jako, że obraz mówi więcej niż tysiąc słów, zapraszamy na krótkie filmy oraz zdjęcia z pobytu.

 

film1 film2 film3

foto1 foto2

 

Erasmus+ w Krajence

      Projekt Erasmus+ “Life on PromethEUs” (Życie na planecie PromethEUs), w którym uczestniczą uczniowie Gimnazjum im. dr. W. Brzezińskiego w Krajence, powoli dobiega końca. Brało w nim udział 5 europejskich krajów: Szwecja, Włochy (Sardynia), Chorwacja, Turcja i Polska. Głównym zadaniem uczniów było określenie, jak ma wyglądać życie na wyimaginowanej planecie PromethEUs. Na zajęciach w kraju, pod okiem nauczycieli przedmiotów kierunkowych, uczniowie przygotowywali swoje stanowiska. Następnie, w czasie spotkań projektowych, na zasadzie negocjacji, pod okiem nauczyciela – mediatora wypracowywali wspólne stanowisko. Tematy nie były łatwe. Uczniowie musieli zmierzyć się z takimi zagadnieniami, jak: zdrowy tryb życia, model demokracji, ekonomiczne podstawy życia na planecie PromethEUs, religia, robotyka, genetyka oraz energia odnawialna. Negocjacje te odbywały się w języku angielskim. Pierwsze miały miejsce w Chorwacji, kolejne w Turcji a ostatnie w Polsce, właśnie w Krajence.

     Goście przybyli do krajeńskiego gimnazjum 9 maja i realizowali zaplanowane zadania. Dla tych, którzy nie byli zaangażowani w negocjacje, przygotowano bogatą ofertę innych zajęć: gry sportowe, lekcje języków obcych, plecenie ze sznurka (makramę), przygotowanie plakatów prezentujących to, co chcieliby zabrać ze sobą z Ziemi na PromethEUsa oraz prezentacje – filmy na temat wynalazków narodowych. Środa była dniem, kiedy uczniowie biorący udział w projekcie prezentowali swoje kraje. Najpierw na deskach Krajeńskiego Ośrodka Kultury pokazali swoje talenty, śpiewając i grając na różnych instrumentach. Potem, na Rynku prezentowali narodowe smakołyki. Można było spróbować słodyczy z Turcji, Sardynii, Chorwacji i Szwecji oraz z Polski. Zachwyciły wszystkich włoskie sery oraz chorwacka oliwa. Zdziwienie wzbudził turecki nauczyciel pięknie kaligrafujący polskie imiona i nazwiska. Czas obecnym na krajeńskim Rynku umilały dziewczynki tańczące w zespole „Oleńki” oraz panie z zespołu ludowego „Dzwon”. Wszystkim, również i mieszkańcom Krajenki udzieliła się atmosfera pikniku.

     Również na wszystkie popołudnia zaplanowanych zostało szereg atrakcji. W poniedziałkowe wczesnowieczorne godziny rodziny polskich uczniów gościły u siebie młodych uczestników Erasmusa+ . Na dwa kolejne dni zaplanowane zostały aktywne zajęciana świeżym powietrzu: pokonywanie przeszkód w parku linowym w Rudnicy oraz marsz na azymut na Wąsoszkach, po którym rozgrywano jeszcze wspaniałe międzynarodowe mecze w piłkę siatkową oraz nożną. Jak podkreślał jeden z nauczycieli, wszyscy świetnie się bawili, bo przecież chodziło o zabawę. Pogoda również dopisała do końca pobytu gości, czyli do piątku. Choć bowiem nie przebywali już w budynku gimnazjum, to wzięli jeszcze udział, w ramach poznawania Polski, w wycieczce do Biskupina, gdzie uczestniczyli w warsztatach garncarskich oraz uczyli się strzelać z łuku Natomiast w piątek, który był ostatnim dniem ich pobytu w naszym kraju uczniowie spędzali aktywnie czas na obiektach sportowych kompleksu Leśna Chata. Ostatnim punktem było podsumowanie spotkania, sesja zdjęciowa, no i oczywiście pożegnania, często z przysłowiową łezką w oku.

     Przed wszystkimi partnerami jeszcze jedno spotkanie, tym razem podsumowujące cały projekt. Będzie ono miało miejsce we Włoszech, a dokładnie na Sardynii.

 

 

Z Erasmusem+ w Turcji

   Przez tydzień uczniowie naszego gimnazjum gościli w największym mieście Europy – w Istambule. Dziesięcioro uczestników międzynarodowego projektu wyruszyło w niedzielę, 18 października, pod opieką czworga nauczycieli, aby wspólnie z młodymi Chorwatami, Szwedami i Włochami omawiać zagadnienia, nad którymi wcześniej pracowali. Tym razem chodziło o ustalenie ekonomicznych podstaw funkcjonowania planety PromethEUs.

    Poniedziałek przeznaczony był na zapoznanie z uczestnikami projektu oraz poznanie najbliższej okolicy szkoły, która gościła nas w swych progach. Po południu zwiedzaliśmy Topkapi, pałac przez prawie 400 lat będący rezydencją sułtanów. Następnego dnia uczniowie przystąpili do intensywnej pracy. Prezentowali swoje stanowiska i wspólnie ustalali strategie dotyczące finansowania np. opieki zdrowotnej, wieku emerytalnego czy kwestii prywatyzacji.Jedne z zajęć polegały na nauce prostych zdań w językach partnerów. I tu niespodziewanie najtrudniejszy dla wszystkich okazał się język szwedzki. Dużo łatwiej uczestnicy uczyli się tradycyjnej tureckiej techniki malowania- Ebru.

   Dzień wolny od zajęć przeznaczyliśmy na zwiedzanie. Obejrzeliśmy Hagia Sophia, Błękitny Meczet, Wielki Bazar. Ale także płynęliśmy statkiem po Bosforze, obejrzeliśmy Galata Tower, byliśmy na placu Taksim, do którego dotarliśmy ulicą porównywalną ze względu na ilość sklepów i tłumy kupujących do londyńskiej Oxford Street.Każdego popołudnia uczniowie w towarzystwie swoich nauczycieli wychodzili z hotelu przyglądać się miastu i jego mieszkańcom, robić zakupy oraz spożywać tradycyjne tureckie posiłki.

   Wszyscy pełni wrażeń wylądowali na poznańskim lotnisku w sobotę 24 października. Trzeba dodać, że jedną z najważniejszych umiejętności ćwiczonych przez naszych uczniów było porozumiewanie się w języku angielskim. Być może wyjazd ten spowoduje, że dostrzegą i docenią korzyści wynikające z intensywnego uczenia się tego języka. 

 

O czym jest nasz projekt?

 

W projekcie ERASMUS+ ”Life on PromethEUs” (Życie na planecie PromethEUs) uczestniczy pięć szkół z Chorwacji, Turcji, Szwecji, Włoch i Polski z uczniami w wieku 12 – 16lat. Nasz projekt jest kontynuacją poprzedniego projektu realizowanego w ramach projektów Comenius zatytułowanego „Statek kosmiczny Santa Maria”. Istota projektu polega na tym, ze wszyscy jego uczestnicy są międzynarodową załogą statku kosmicznego Santa Maria, który wylądował na planecie, gdzie istnieją warunki do założenia cywilizacji po 500 latach podróży w kosmosie. Planeta jest metaforą miejsca, gdzie żyjemy. Poprzez projekt uczniowie mają zorganizować życie na tej planecie (PromethEUs), ponieważ powrót na Ziemię będzie niemożliwy przez kilka generacji. Zadanie to będzie zrealizowane przy zastosowaniu pryncypiów nowoczesnej demokracji, gdzie wszyscy uprawnieni członkowie załogi uczestniczą na zasadzie równości.
Praca nad projektem polega na rozwinięciu, sprawdzeniu i wdrożeniu innowacyjnego podejścia do uczenia się, które skupia się na nauczaniu międzyprzedmiotowym / wieloprzedmiotowym. Nauczanie takie, wzbogacone o stawianie problemu i wspólne rozwiązywanie go zapewnia sukces w edukacji.
Nasz Projekt skupia się na uczniu, przy założeniu, że nauczyciele są mediatorami i wspomagają proces dochodzenia do rozwiązania problemu. Uczniowie będą musieli rozwiązać wiele problemów międzyprzedmiotowych, pracując wspólnie poprzez dyskusje i debaty.
1) W swoich szkołach nauczyciele przygotują plany lekcji na każdy temat jako wprowadzenie. Na podstawie lekcji , wszystkie najważniejsze problemy, kontrowersje zostaną zebrane w tzw. tutoriale (tu: tutorial – artykuł typu „krok po kroku”). Następnie uczniowie w grupach będą starali się znaleźć najlepsze rozwiązanie na podane w tutorialach problemy. Nauczyciele będą ich wspierać, zachęcać, pomagać, sprawdzać zrozumienie problemów. Następnie każda szkoła wypracuje swoje własne rozwiązanie i opracuje je w wersji cyfrowej (prezentacja, film itd.). W ten sposób uczniowie podniosą poziom swoich umiejętności ICT.
2) W czasie negocjacji, które odbędą się w czasie sesji wyjazdowej do konkretnego państwa i które będą w formie dyskusji i debaty w języku angielskim uczniowie wspólnie wypracują najlepsze rozwiązanie danego problemu.
Problemy do rozwiązania to problemy zrównoważonego rozwoju, takie jak zdrowy tryb życia, jedzenie, sport, styl życia, demokracja, zatrudnienie, ekonomia, przedsiębiorczość, etyka, środowisko, zmiany klimatu, ochrona środowiska i nowe technologie. Ten model nauczania jest długofalowy, obejmujący wiele przedmiotów, skoncentrowany na uczniu i zintegrowany z prawdziwymi problemami współczesnego świata. Dodatkowo, daje on możliwość rozwinięcia umiejętności krytycznego myślenia.

Nasz szwedzki partner realizuje lokalne projekty podobne do naszego i ma doświadczenie w nauczaniu opartym na (inquiry-based learning) stawianiu problemu poprzez pytania, gdzie skupiamy się na uczniach, którzy wspólnie rozwiązują określone zadanie. Dodatkowo, uczniowie przyjmują rolę (decision maker) osoby podejmującej decyzje. Stojąc przed problemem uczniowie są zachęcani przez pytania naprowadzające, aby w końcu dojść do własnego rozwiązania, co w końcowym efekcie przynosi im satysfakcję.
Nowoczesna Europa zmienia się gwałtownie. Próbujemy za tym nadążać. Zacierają się granice między państwami (dosłownie i w przenośni) i mamy zamiar współpracować również w przyszłości. Będąc 5 krajami z różnymi korzeniami, pochodzeniem, kulturami, geograficznie z różnych zakątków Europy, czujemy potrzebę bliższego poznania się. Projekt ten jest bardzo pomocny w osiągnięciu tego celu.

Pierwsze spotkanie (first transnational meeting) będzie zorganizowane jedynie dla nauczycieli, w celu przygotowania i omówienia wszystkich naszych działań. W czasie 3 następnych spotkań z udziałem uczniów i nauczycieli (learning activities) każda goszcząca szkoła (będą to szkoły z Chorwacji, Turcji i Polski) zorganizuje Europe day (E-day) Wszyscy partnerzy będą mieli szansę zaprezentować swoją szkołę, państwo, system edukacji, literaturę młodzieżową poprzez prezentacje, quizy, filmy, piosenki i tańce. Każda szkoła będzie miała swoje własne stanowisko, gdzie pokaże swoje produkty, książki, broszury, jedzenie itp. Zorganizujemy również obiad w rodzinach goszczących dla naszych uczniów, aby lepiej poczuć / odebrać kulturę państwa goszczącego. Ostatnie spotkanie (last transnational meeting), tylko dla nauczycieli, odbędzie się w celu podsumowania i zamknięcia projektu.

 

Strona internetowa projektu zobacz.

 

Szkolny koordynator projektu Robert Pietrołaj

 

 

Piszą o nas ... (1)

 

Erasmus artykul

 

Piszą o nas ... (2)

 

online article1

online article2

online article3

 

 

Piszą o nas ... (3)

 skanowanie0001

 

Spotkanie projektowe w Chorwacji

 

Tydzień między 16 a 24 maja był dla uczniów Gimnazjum im. dr. Wł. Brzezińskiego, biorących udział w międzynarodowym projeckcie Erasmus+ "Life on PromethEUs" wyjątkowym tygodniem.
Reprezentanci naszej szkoły wraz z opiekunami projektu wybrali się w daleką podróż do odlegej o 1600 km od Krajenki, malowniczej Podgory, położonej na południowym wybrzeżu Chorwacji, aby wraz z uczniami ze szkół ze Szwecji, Turcji, Włoch i Chorwacji wziąć udział w wizycie roboczej, mającej na celu ostateczne omówienie warunków życia na planecie PromethEUs, a także integrację między uczniami z innych, europejskich szkół.
Podczas wizyty uczniowie gościli w chorwackiej szkole, gdzie odbywały się wszystkie wydarzenia bezpośrednio związane z projektem - negocjacje, mające na celu określenie istotnych faktów dotyczących życia i polityki na nowej palencie, prezentacja swoich państw oraz kultury podczas Dni Europejskich oraz zajęcia komputerowe w internetowym programie Creaza. Nie zabrakło również czasu na zwiedzanie Podgory oraz zabytkowego Splitu, lekcje języków ojczystych państw, biorących udział w projekcie Erasmus+, zajęcia rekreacyjno-sportowe czy wieczory zapoznawcze i dancingi. Uczestnicy projektu mieli okazję skorzystać ze swojej wiedzy i zanjomości języka angielskiego, mogąc nawiązywać nowe przyjaźnie i znajomości.
Po czasie intesywnie spędzonym we wspaniałym towarzystwie młodych ludzi z całej Eurpy, reprezentanci naszej szkoły wrócili bogatsi o nowe doświadczenia, aby jak najlepiej przygotować się do kolejnych, poważnych zadań, jakie niesie ze sobą projekt "Life on PromethEUs" oraz do kolejnej wizyty roboczej - w Turcji.

 

 

Spotkanie projektowe w Szwecji